Salama - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu Salama - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu

Salama

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

12 Januari 2016 | Madagascar, Toamasina

Salama!
Of 'hallo'! Ja ja, ik leer elke week wel een Malagassisch woordje. Het is voor de patiënten fijn om in hun eigen taal begroet te worden. Het is voor de mensen op straat verrassend; Ah, you speak Malagassisch! Mmh, 'a kely'; een beetje ;-). Want het zijn maar vijf woordjes die ik nu ken. Dit betekend ook dat ik nu al op de helft van deze periode ben. Wat gaat de tijd snel! Niet eerder zo lang van huis geweest en dan nu het gevoel dat ik er al veel langer ben. De tweede helft zal nog sneller gaan. Het gaat goed met me (tsara). Vorige week heb ik een paar dagdiensten achter elkaar gehad. Goed om er in te komen, want daarvoor had ik alleen nog maar avond- of nachtdienst gehad. Ik had een locale nurse bij me om te begeleiden. Voor mijn gevoel was ik nu leerling af en mocht ik werkbegeleider zijn. Artsen en verpleegkundigen worden hier getraind in de zorg omtrent de VVF patiënten en krijgen onderwijs. Hierdoor kan deze zorg doorgaan als Mercy Ships het land verlaat.
Zaterdag ben ik met Geke uit Nederland naar het Ivoloina park geweest. Dit ligt 12 kilometer ten noorden van Toamasina. Een natuurreservaat waar je diverse planten- en diersoorten kunt bekijken. Madagaskar staat bekend om zijn flora en fauna. We genoten van de prachtige natuur en hebben er heerlijk gewandeld. De bulten die ik daar op liep, nam ik dan maar voor lief. In het warme en vochtige gebied zaten veel muggen.Tja, ik had geen deet gebruikt. Eigen schuld, dikke bult! Er was een gebouw waar kinderen in het Frans les kregen over de natuur. Ik ben maar snel doorgelopen, omdat ze door ons afgeleid werden. In het restaurantje, voor zover je die ruimte zo kon noemen, ontmoette ik een dagwerker van ons. Op zijn vrije dagen werkt hij daar. Vaak hebben ze meerdere baantjes, daar ze anders niet voldoende geld hebben om hun familie te onderhouden. Onze taxichauffeur had, zoals afgesproken die paar uur daar op ons gewacht. Hij zei het dat niet erg te vinden, want het waren vrienden die daar werkten. Uiteraard heeft hij ook gewacht om zijn geld te krijgen.
Het laatste stukje zijn we met een pousse pousse gegaan. Een fietsriksja. De mensen hiervan zijn echt arm. Het voelt koloniaal dat iemand helemaal bezweet in deze hitte twee volwassenen vervoerd. Het zijn soms afstanden die ik in Nederland gewoon zou lopen. Ze zijn blij dat ze kunnen werken, omdat ze dan geld verdienen. Om deze reden, kiezen we meestal bewust voor dit vervoersmiddel.
Zaterdagmiddag een stadswandeling gedaan. Iemand verzorgde een rondleiding. We werden gewezen op de plekjes waar we beter niet konden komen (een deel van het strand en bepaalde restaurantjes vanwege de prostitutie), of waar juist wel. Ik weet nu waar het lekkerste ijs van de stad te verkrijgen is :p.
Vanmorgen ben ik mee geweest met de rondleiding door het Hope Centre. Ik was er al wel geweest met de dress ceremonie, maar er is meer. Op de OBF afdeling loop ik even langs een patiënt die vorige week nog op mijn afdeling lag. In het gebouw waar ook het HOPE center (het grote patiëntenverblijf) is gevestigd, bevindt zich ook de tandartskliniek van Mercy Ships. Elke maandag en donderdag staan er honderden mensen in de rij om een afspraak te kunnen krijgen bij een tandarts. De meesten hebben pijn en andere problemen aan hun gebit en nog nooit een tandarts gezien. De mensen eten hier veel suiker. Volgens het dentalteam zijn er in dit land meer tandheelkundige problemen dan in andere landen waar Mercy Ships was. Ook aan de tandartsstoel werkt een vertaler die meteen assisteert bij de verrichtingen.
Zowel bij het HOPE center als bij de Africa Mercy worden kinderen met klompvoeten behandeld. Tegelijkertijd worden plaatselijke gezondheidszorgwerkers getraind in het toepassen van de Ponseti-methode, gipsbehandelingen waarbij geen operatie nodig is. Hier hebben we ook een kijkje genomen. Mooi om het resultaat te zien bij een baby waar het gips af was gehaald. Huilende baby's, niet eens omdat het pijnlijk is, maar meer omdat alles vreemd is. Terwijl het kind aan de borst ligt, wordt het gips aangebracht.
In het ziekenhuiscomplex waar het HOPE Center is gevestigd, wordt in kleinere gebouwen training gegeven. Ook is Mercy Ships daar bezig een ruimte in te richten voor biomedische training, gebruik en onderhoud van medische apparatuur.
Vorige week heb ik mijn eerste kaart gehad. Ik was aangenaam verrast! Op dit moment bedenk ik me dat ik gisteren weer een mail kreeg dat er post voor me is. Ik ga het snel halen voordat het kantoor weer gesloten is! Aah, wat een verrassing, een paar kaarten! Het doet me goed dat er op opa's verjaardag aan me is gedacht. Ik zit hier met een big smile alles open te maken en te lezen. Ik heb niet meer genoeg magneten voor de muur. Dus ik haal een paar kaarten die voor vertrek gestuurd zijn af, zodat ik deze op kan hangen.
Echt heel erg bedankt allemaal!!

  • 12 Januari 2016 - 15:04

    Mirjam:

    De tijd vliegt! Op de helft alweer! Een heerlijk verhaal weer! Mooi werk!!

  • 13 Januari 2016 - 19:24

    Jacqueline:

    Hi Agnes,
    Ik geniet enorm van je reisverslag. Ik vind dat je ook zo leuk schrijft. Je kan vlgs mij wel een boek gaan schrijven na deze belevenis!
    Het blijft bijzonder te lezen onder welke omstandigheden deze mensen moeten leven en mooi dat jij hier een positieve bijdrage aan kan leveren.
    Ik wens je nog een fijne tijd in Madagaskar!
    Lieve groet,
    Jacqueline

  • 15 Januari 2016 - 08:35

    Mariella :

    Ha Ag! Leuk verhaal weer.

  • 15 Januari 2016 - 10:16

    Wilma Damsteeg:

    Hallo Agnes ,sorry dat ik nu pas reageer, kon je niet vinden,ws punt te weinig of niet goed,maar heb je gevonden

  • 15 Januari 2016 - 23:03

    Rudina :

    Salama Agnes

    Leuk om op deze manier je belevenissen te horen bij het werk voor Mercy Ships.
    Ook al zijn het voor mij soms bekenden verhalen ik blijf het ontzettend mooi werk vinden wat al die vrijwilligers voor Mercy Ships doen.
    Ik hoop dat je nog even mag genieten van je werk en het mooie land.

    Groet , Co en Rudina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Mijn eerste reis

Over een week is het zover... Dan zit ik in het vliegtuig naar Madagaskar.
Een jaar aan voorbereiding ligt achter me...
Vorig jaar december heb ik de aanmeldingsformulieren bij Mercy Ships opgevraagd. Hierop volgde het sollicitatietraject. Wat was ik blij toen ik hoorde dat ik aangenomen was als verpleegkundige aan boord van Africa Mercy!
Dit schip ligt in Tamatave van september 2015 - 2016.
Hier zal ik twee maanden werkzaam zijn op afdeling VVF. Dit zijn correctieve operaties voor vrouwen die incontinent zijn geraakt als gevolg van complicaties bij een langdurige bevalling. Deze vrouwen, die door hun toestand vaak jarenlang in afzondering leven, krijgen hun leven weer terug

Mercy Ships is een internationale, medische hulporganisatie die al 35 jaar kansarme mensen in de armste ontwikkelingslanden voorziet van gratis medische zorg en ontwikkelingsprojecten. Deze hulp bieden wij met het ziekenhuisschip, de Africa Mercy.

Op veler verzoek ben ik dit dagboek gestart, zodat jullie mij kunnen volgen. Mijn ervaringen wil ik ook graag met jullie delen!

Nu ben ik druk bezig met de laatste zaken regelen, spullen pakken en afscheid nemen van familie, vrienden en collega's.

Het is allemaal nog erg onwerkelijk, maar ook spannend...
Willen jullie aan mij denken en voor mij en het werk van Mercy Ships bidden?

Lieve groet,
Agnes

Mijn volgende stukje zal niet meer vanuit Nederland komen...

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2017

..

12 Februari 2016

Valoma!

05 Februari 2016

Trip naar Mahambo

27 Januari 2016

Kinderafdeling, dovenschool en machinekamer

21 Januari 2016

Geen nieuws ;-)
Agnes

Deze week hoop ik via Parijs naar Madagaskar te vliegen. Daar zal ik twee maanden als verpleegkundige werkzaam zijn op de grootste ziekenhuisboot, de Africa Mercy! Kijk voor meer info op www.mercyships.nl Ik heb er enorm veel zin in! Op deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 581
Totaal aantal bezoekers 14767

Voorgaande reizen:

10 December 2015 - 11 December 2015

Nog een paar dagen

10 December 2015 - 13 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: