Happy New Year - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu Happy New Year - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu

Happy New Year

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

05 Januari 2016 | Madagascar, Toamasina

Happy New Year! Dit hoorde je de afgelopen dagen van alle kanten. Zijn we happy, doen we happy en wanneer zijn we echt happy...?
Bedankt voor alle goede wensen vanuit Nederland via de mail, blog of WhatsApp. Bij deze wil ik iedereen een Gelukkig 2016 toewensen!
Zoals eerder vermeld hebben wij met een groepje nederlanders oliebollen gebakken. De ingrediënten hiervoor hebben we gekocht bij Shoprite, een plaatselijke grote supermarkt waar o.a Europese producten te koop zijn. Onder het toeziend oog van een medewerker mochten we gebruik maken van de centrale keuken. Alle faciliteiten waren daar aanwezig om de lekkerste oliebollen te maken. Nou, het AD had ze van mij mogen komen testen. Met dank aan de oma van Francina die het recept toegestuurd had. Daarbij was het ook erg gezellig om te bakken!
Van tevoren was het even spannend of we op tijd konden beginnen, omdat die dag het water en de stroom er voor een paar uur af gingen. Gelukkig was het probleem op tijd opgelost. Het was wel vreemd stil in die paar uur tijd. Niet het geluid van de motoren of de airco. Gelukkig was het die dag niet erg heet. De ramen besloegen wel. Het was ook rustig omdat er mensen van boord gingen, omdat ze ergens anders gingen eten. Ik heb me in die paar uur tijd wel vermaakt door te lezen, kletsen of spelletjes te doen.
Oudjaarsdag heb ik mee gelopen bij de screening. Het is vergelijkbaar met een pre-operatieve poli. Dit vindt plaats in een tent in de loods die op het dok staat. Net als op alle afdelingen, beginnen we de dag eerst met gebed. We danken de Heere God voor de nieuwe dag, en voor alle goede dingen die we uit Zijn hand ontvangen en we bidden om kracht en wijsheid bij dit werk en dat de operaties mogen slagen.
Deze dag waren er de VVF patiënten die gezien werden. De doelgroep die ik op mijn verpleegafdeling heb. De vragenlijst wordt doorgenomen. Ze worden gezien door de arts en er vinden lichamelijke onderzoeken plaats. Aan de hand daarvan wordt bepaald of ze goed gekeurd zijn voor de operatie. Wat zijn we telkens weer ontzettend blij met onze vertalers. Zonder hen, zouden wij al dit werk niet kunnen doen. De arts verteld hen dat we de patiënt kunnen helpen, dat hij zijn best gaat doen, of bij een andere vrouw dat er twee operaties voor nodig zijn. Na de middag werden de patiënten besproken voor de operatie-planning. Daarna gingen we de patiënten één voor één naar binnen roepen om de operatiedatum mee te delen. Eén vrouw was zo blij dat ze gelijk weg wilde lopen. Er moest nog wat uitleg worden gegeven over de opname. Hoe laat ze verwacht worden. Wat de bezoekregeling is. Dat ze geen eten mee hoeven te nemen. Anders nemen ze een baal rijst mee. In een lokaal ziekenhuis moet men namelijk zelf voor eten zorgen. Een aantal dames verblijven vanwege de afstand al in de OBF kliniek. Dit is een onderdeel van het Hope Centre wat bij Mercy Ships hoort.
Oudejaarsavond hebben we gezellig met de Medelanders spelletjes gedaan en oliebollen gegeten. Hier was geen vuurwerk. Beneden was er wel een feestje. Na elkaar gelukkig nieuwjaar gewenst te hebben en met Nederland gebeld te hebben (waar het nog 22.00 uur was ;-) ben ik naar bed gegaan. De andere dag heb ik 's morgens na het ontbijt een nieuwjaarsduik genomen. Nu kan ik ook zeggen dat ik dat een keer gedaan heb :p. Beetje flauw om dat te zeggen, want het was gewoon in het zwembad.
Zaterdag ben ik mee geweest naar de vrouwenochtend van de kerk. Een aantal dames hadden dit voor het eerst georganiseerd voor de protestants evangelische gemeente. We hadden op een tafel allerlei spulletjes neergelegd. In groepjes mochten ze langs komen en iets uit zoeken. Dit varieerde van een pen en notitieblokje tot flessen met verzorgingsproducten. Ondertussen waren de kerkbanken om en om achterstevoren gezet, zodat wij tegenover een vrouw kwamen te zitten, waarbij we de handen gingen verzorgen. Zij genoten van deze aandacht en het was mooi om op deze manier dienend bezig te zijn. We hadden drinken en koekjes meegenomen wat uit gedeeld werd. We besloten de morgen met zingen en gebed. De vrouwen waren ons erg dankbaar voor alles.

Op de afdeling is het gedaan met de rust, nu de vakantie voorbij is. Minder tijd voor spelletjes ;-). Ik had bij de Action een kwartetspel met kleuren en getallen gekocht en mee genomen. Helaas waren de spelregels niet in het Engels of Malagassisch. Het was een hele kunst om het via de vertaler aan mijn patiëntje uit te leggen. De beste manier is dan om het gewoon maar te spelen.
Er wordt weer volop geopereerd. Deze week is het Maxillofacial surgical programma gestart. De plastisch chirurg is er die deze aangezichtsoperaties verricht. Gisteren zag ik op de gang iemand met een enorme tumor in het gezicht...
Ook buiten het ziekenhuis om merk je dat het drukker is. Er zijn vijftig nieuwe mensen aangekomen, verspreid over verschillende afdelingen en ze zijn allemaal nodig!
Ik zal proberen om wat foto's op de laptop te plaatsen, zodat er wat bij het verslag geplaatst kunnen worden. Het fotobeleid ten aanzien van de patiënten en de werkplek is nogal strikt. Foto's mogen daar alleen door de afdeling communicatie gemaakt worden. Dit in verband met de privacy van de patiënten.
Onder het schrijven door loop ik nu steeds naar de wasserij om te zien of de wasmachine al klaar is. Je kunt deze voor een uur reserveren en daarna de droger. En als ik niet op tijd ben, haalt de volgende het er uit.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties! Dit moedigt mij enorm aan om door te gaan met schrijven.
Zonnige groeten vanuit Madagaskar,
Agnes

  • 05 Januari 2016 - 14:28

    Christina:

    Ha Ag,

    leuk weer een verhaal van jou te lezen!
    Die screening lijkt me bijzonder om mee te maken,
    mensen die je blij maakt als ze geholpen gaan worden.
    Leuk ook die ontmoeting met de lokale mensen.
    Fijn dat het nu weer drukker wordt, dan heb je weer meer te doen.
    En hoef je minder Nederlands te praten ;-)

    Succes met alles en geniet lekker van de zon!

    Liefs, your sister

  • 05 Januari 2016 - 14:45

    Tineke Bokkers:

    Hallo Agnes,

    Jij ook de beste wensen voor 2016!
    Ik lees met veel genoegen je verhalen kijk er steeds naar uit.

    Groeten
    Tineke

  • 05 Januari 2016 - 14:48

    Arja:

    Hoi Agnes,

    Happy new year too!! Wel bijzonder om ergens in een warm land de jaarwisseling mee te maken en dan ook nog oliebollen te eten....

    Wat een mooie en verschillende dingen maak je mee. Misschien ook wel eens wat minder leuke dingen maar ja, dat hoort er ook bij.

    Werkse en de groetjes uit

    Benedenheul

  • 05 Januari 2016 - 17:50

    Jan Anker:

    Ha oliebollenbakker, goed bezig. En lekker dat er weer meer werk is, lijkt me lekkerder dan niet genoeg te doen te hebben.

    Succes met all, en erg leuk om te lezen.
    grtz Jan

  • 05 Januari 2016 - 20:01

    Anne Westerduin :

    Hoi Aggi,
    Voor jou ook de allerbeste wensen voor 2016!
    Goed bezig ben je in je werk. In gedachte zie ik je gaan. Je vertelt erg leuk
    over je belevenissen. Succes met alles. We denken aan je!
    Liefs Jan en Anne

  • 05 Januari 2016 - 21:07

    Antoinet:

    Ha Agnes,

    Allereerst de beste wensen voor 2016!!
    Wat leuk om je te volgen via deze blog. Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en van je dagelijkse dingen daar. Mooi om daar ook de mensen te kunnen verplegen.
    Ik hoop dat je er veel van mag genieten en nog veel mag schrijven!!!

    Liefs Antoinet

  • 05 Januari 2016 - 21:20

    Willemien:

    Hoi Aggie,

    Erg mooi/leuk om je verslag weer te lezen....wat moeten die mensen blij zijn als ze te horen krijgen dat ze in aanmerking komen voor o.k@!
    Blijven schrijven hoor;-)Wie schrijft die blijft:-p

    We leven met je mee...

    liefs,GJ&W

  • 06 Januari 2016 - 16:17

    Marloes De Graaff:

    Hoi Agnes,
    graag wens ik jou ook een heel gelukkig nieuw jaar. Ik hoop dat je avontuur in Madagaskar je goed zal bevallen de komende tijd nog.Van wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt je dat heel goed te lukken. Je hebt een leuke pen van schrijven, interessant en uitgebreid. Zo krijg ik een mooi inkijkje in je leven daar.
    De hamvraag is natuurlijk.....hoe gaat het met je Engels? Babbel je vlot, zonder veel zenuwen en nadenken over elk tweede woord wat je wilt zeggen? Vast wel.
    Ik blijf je volgen. Groetjes en tot een volgende keer.
    marloes

  • 11 Januari 2016 - 08:26

    Joke:

    Jij ook nog de beste wensen he!! Veel succes met alles
    Leuk om te lezen dat t goed gaat. Je zal wel een hoop leren denk ik. Leuk hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Mijn eerste reis

Over een week is het zover... Dan zit ik in het vliegtuig naar Madagaskar.
Een jaar aan voorbereiding ligt achter me...
Vorig jaar december heb ik de aanmeldingsformulieren bij Mercy Ships opgevraagd. Hierop volgde het sollicitatietraject. Wat was ik blij toen ik hoorde dat ik aangenomen was als verpleegkundige aan boord van Africa Mercy!
Dit schip ligt in Tamatave van september 2015 - 2016.
Hier zal ik twee maanden werkzaam zijn op afdeling VVF. Dit zijn correctieve operaties voor vrouwen die incontinent zijn geraakt als gevolg van complicaties bij een langdurige bevalling. Deze vrouwen, die door hun toestand vaak jarenlang in afzondering leven, krijgen hun leven weer terug

Mercy Ships is een internationale, medische hulporganisatie die al 35 jaar kansarme mensen in de armste ontwikkelingslanden voorziet van gratis medische zorg en ontwikkelingsprojecten. Deze hulp bieden wij met het ziekenhuisschip, de Africa Mercy.

Op veler verzoek ben ik dit dagboek gestart, zodat jullie mij kunnen volgen. Mijn ervaringen wil ik ook graag met jullie delen!

Nu ben ik druk bezig met de laatste zaken regelen, spullen pakken en afscheid nemen van familie, vrienden en collega's.

Het is allemaal nog erg onwerkelijk, maar ook spannend...
Willen jullie aan mij denken en voor mij en het werk van Mercy Ships bidden?

Lieve groet,
Agnes

Mijn volgende stukje zal niet meer vanuit Nederland komen...

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2017

..

12 Februari 2016

Valoma!

05 Februari 2016

Trip naar Mahambo

27 Januari 2016

Kinderafdeling, dovenschool en machinekamer

21 Januari 2016

Geen nieuws ;-)
Agnes

Deze week hoop ik via Parijs naar Madagaskar te vliegen. Daar zal ik twee maanden als verpleegkundige werkzaam zijn op de grootste ziekenhuisboot, de Africa Mercy! Kijk voor meer info op www.mercyships.nl Ik heb er enorm veel zin in! Op deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 14772

Voorgaande reizen:

10 December 2015 - 11 December 2015

Nog een paar dagen

10 December 2015 - 13 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: