Kerst - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

28 December 2015 | Madagascar, Toamasina

Hartelijk bedankt voor alle kerstwensen! Dit jaar niet via de post gehad, maar kaarten kunnen gewoon naar mij gestuurd worden, als je dat wil. Dit verloopt via Rotterdam. Zij sturen het door. De post is er dan 2 tot 3 weken later. Als het voor 23 januari verstuurd wordt, bereikt het mij nog. Mijn naam, Hospital, Mercy Ships -
AFM - crew mail, Strevelsweg 700/317, 3083 AS Rotterdam,
The Netherlands.

Het was bijzonder om met kerst hier te zijn. Wel even een ander en minder sober kerstfeest dan normaal. Hier was 24 december al een kerstdag. Ik had toen avonddienst. Tussendoor kon ik wel naar de dienst aan boord. Aan het einde werd het 'Stille nacht' in zeven talen gezongen; Engels, Malagassisch, Frans, Zweeds, Spaans, Duits en het Nederlands. Mooi was dat. De vijf laatst genoemde 'taligen' mochten vooraan staan tijdens het zingen.
Toen ik aan het einde van de avond van mijn dienst terug kwam van de afdeling en langs de cabines liep, leek het wel sinterklaas. Ik dacht; heb ik iets gemist? Ik heb me echt lopen verbazen hoeveel werk ze er van maakten. Mensen hadden hun schoen gezet en overal lagen kleine cadeautjes. Mijn kamergenoten waren ook nog druk bezig met het knutselen.

Eerste Kerstdag was er een uitgebreide brunch. Het eten was fantastisch!! Wat hadden de koks hun best gedaan zeg. Voor mijn avonddienst begon, heb ik nog de dienst van de thuisgemeente mee geluisterd. Ik vond het niet erg om te werken deze dag. Omdat er afdelingen ingeschoven zijn, liggen er nu ook kinderen bij mij op de afdeling. 's Middags gaan we met de patiënten die dat kunnen naar buiten op dek 7. Hier kunnen de kinderen spelen.
Op de afdeling heb ik met de kinderen een spelletje Jenga gedaan. Het is een hele andere manier van werken. Voor mijn gevoel heb ik niet zo veel gedaan. Maar wat overal geldt; 'een blij gezicht, geeft overal licht'. En dat is hier zeker waar! De mensen hebben soms maar weinig nodig om blij gemaakt te worden. Er werd een meisje van 12 jaar binnen gebracht die weer geopereerd moest worden in verband met een bloeding. Het gips werd op zaal van haar been verwijderd. Ongelofelijk hoe rustig ze bleef. Het zusje van 16 jaar schoof bij de andere patiënten aan voor een spelletje. De anesthesist en operatie-assistent kwamen het patiëntje halen. Toen er gevraagd werd of ze in het Engels of Malagassisch zouden bidden, was ik verrast dat ze Engels sprak en het daarom in het Engels wilde.

Woensdag is dus de Logos Hope boot van Operatie Mobilisatie hier gekomen. Op het strand heb ik staan kijken hoe deze de haven in werd geloodst. Een prachtig gezicht om de twee schepen naast elkaar te zien liggen. Er werd gejuicht, ook door de bevolking op het strand. Bij mij kwam het lied boven...;
'Roept uit aan alle stranden,
verbreidt van oord tot oord,
verkondigt alle landen
het Evangelie woord'

Zaterdag ben ik mee geweest met de hiking. Een intensieve wandeling over de heuvels en door de jungle. De tocht door de tropische groene omgeving was beslist de moeite waard! Ik heb een goede indruk van het landschap gekregen. We passeerden rijstvelden en wat traditionele huisjes. De mensen zijn er ontzettend vriendelijk en gastvrij. Onder een grote belangrijke boom konden wij onze lunch nuttigen, waarbij we dat deelden met de bewoners van het naastgelegen hutje. Onderweg maakten we kinderen blij met een ballon.
Helemaal nat en vies kwamen we terug. Dit kwam van het vele transpireren, want het was tropisch heet en vochtig. Maar ook omdat het soms zo drassig was dat je voeten niet droog bleven. In bepaalde delen van het moeras moesten we balanceren over een gammel bruggetje van een paar takken. Je evenwicht bewaren met een rugzak op viel echt niet mee.
Van en naar het startpunt was al een belevenis. We wilden met 5 personen in een tuktuk, waar normaal drie mensen mee rijden en de chauffeur. Uiteindelijk zaten er drie personen op de achterbank en iemand daarbij op schoot. Ik kon voorin op het puntje van de stoel naast de chauffeur. Ik moest me goed vast houden. De dag ervoor had het geregend en er zaten flinke gaten in de weg die nog vol stonden met water. Maar onze chauffeur wist die handig te ontwijken. 's Avonds had ik flink hoofdpijn. Waarschijnlijk doordat ik gedehydreerd was. Nadat ik het vocht- en zout gehalte weer op peil had, knapte ik weer op. De dag erna kon ik gelukkig rustdag houden.

Deze week willen wij met een paar Medelanders oliebollen bakken. Er is hier een medewerkerskeuken die we kunnen gebruiken. We hebben al gezocht naar recepten en benodigdheden. Zo ver van huis, zullen ze vast nog beter smaken!

Vanuit Madagaskar wil ik iedereen een veilige en goede jaarwisseling toewensen!!

  • 28 December 2015 - 21:02

    Miranda:

    Ha Agnes,

    Wat leuk om al je belevenissen te lezen!
    Heel apart, maar vooral ook bijzonder om zo de Kerst mee te maken.

    Een hartelijke groet vanuit Scheveningen!
    Miranda

  • 28 December 2015 - 22:07

    Jacqueline :

    Wat een bijzondere ervaring beleef jij zeg! Wel heel heftig ook!!
    Maar een verrijking in je leven Agnes.
    Ik wens je een goede jaarwisseling toe!
    Groetjes Jacq

  • 28 December 2015 - 22:37

    Andra :

    Lieve Ag,

    wel gek hoor mijn verjaardag en de kerst zonder jou. We hebben je gemist! Maar we hebben veel aan je gedacht... ;-) Leuk om je verhalen te lezen, je kan mooi schrijven hoor :)
    Doe voorzichtig en probeer je Engels op te vijzelen, gebruik het maar veel, en een wijze lerares vertelde me eens 'dat het ook goed is om af en toe je neus te stoten, anders word je veel te eigenwijs.' En eigenwijs, dat zijn wij wel, toch? ;-) Geniet van je werk, je contacten, je field tripjes, je baantje in het zwembad, je collega's, het land, kortom, ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Veel liefs van je zusje :)

  • 28 December 2015 - 22:38

    Andra:

    Haha wat 1 vergeten letter allemaal niet kan doen. Van zwemmen in het zwembad zou je opeens daar werken ;p baantje - baantjes. je snapt wel wat ik bedoel. xxxx

  • 28 December 2015 - 23:21

    John Doorn:

    Beste Agnes,
    fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt van je reilen en zeilen in Madagascar. En mooi dat je geregeld ook mee kan luisteren! Ik wens je alvast een goede jaarwisseling toe, en ik ben zo vrij om dat ook maar namens de andere kerkenraadsleden te doen.
    We hopen dat je in je werk en bij alles wat je doet de hulp van de Heere mag ervaren, Die hemel en aarde gemaakt heeft. Zegen en sterkte!

  • 29 December 2015 - 19:52

    Sandy:

    gaaf!!! wat een belevenissen!! echt super leuk om te lezen!
    geniet van elk moment!

    liefs sandy
    l


  • 30 December 2015 - 21:14

    Ida Franken:

    Ik heb je verslagen weer gelezen...wat bijzonder werk mag je daar doen zeg...
    Weet je dat ik met Willemien ooit eens op een mercy schip zijn wezen kijken...
    Die lag toen in de haven van Scheveningen...we hebben er toen een rondleiding op gekregen.
    Een goede jaarwisseling daar in Madagaskar... Al het nodige toegewenst!!
    Gr Ida en mannen

  • 31 December 2015 - 13:11

    Schera:

    Jij ook een hele fijne jaarwisseling Agnes
    En de beste wensen voor 2016

  • 31 December 2015 - 15:13

    Mirjam:

    Leuk je verslag te lezen naast de foto's die je mij al had gestuurd!
    Een goede jaarwisseling en Gods zegen toegewenst voor 2016!
    Liefs Mirjam

  • 08 Januari 2016 - 17:51

    Geeske Jansen:

    dag Agnes. Zo te zien ben je lekker bezig en heb je het naar de zin. Het is een beetje laat maar ik wens je een heel mooi nieuw jaar toe met mooie avonturen. Geeske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Mijn eerste reis

Over een week is het zover... Dan zit ik in het vliegtuig naar Madagaskar.
Een jaar aan voorbereiding ligt achter me...
Vorig jaar december heb ik de aanmeldingsformulieren bij Mercy Ships opgevraagd. Hierop volgde het sollicitatietraject. Wat was ik blij toen ik hoorde dat ik aangenomen was als verpleegkundige aan boord van Africa Mercy!
Dit schip ligt in Tamatave van september 2015 - 2016.
Hier zal ik twee maanden werkzaam zijn op afdeling VVF. Dit zijn correctieve operaties voor vrouwen die incontinent zijn geraakt als gevolg van complicaties bij een langdurige bevalling. Deze vrouwen, die door hun toestand vaak jarenlang in afzondering leven, krijgen hun leven weer terug

Mercy Ships is een internationale, medische hulporganisatie die al 35 jaar kansarme mensen in de armste ontwikkelingslanden voorziet van gratis medische zorg en ontwikkelingsprojecten. Deze hulp bieden wij met het ziekenhuisschip, de Africa Mercy.

Op veler verzoek ben ik dit dagboek gestart, zodat jullie mij kunnen volgen. Mijn ervaringen wil ik ook graag met jullie delen!

Nu ben ik druk bezig met de laatste zaken regelen, spullen pakken en afscheid nemen van familie, vrienden en collega's.

Het is allemaal nog erg onwerkelijk, maar ook spannend...
Willen jullie aan mij denken en voor mij en het werk van Mercy Ships bidden?

Lieve groet,
Agnes

Mijn volgende stukje zal niet meer vanuit Nederland komen...

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2017

..

12 Februari 2016

Valoma!

05 Februari 2016

Trip naar Mahambo

27 Januari 2016

Kinderafdeling, dovenschool en machinekamer

21 Januari 2016

Geen nieuws ;-)
Agnes

Deze week hoop ik via Parijs naar Madagaskar te vliegen. Daar zal ik twee maanden als verpleegkundige werkzaam zijn op de grootste ziekenhuisboot, de Africa Mercy! Kijk voor meer info op www.mercyships.nl Ik heb er enorm veel zin in! Op deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 14753

Voorgaande reizen:

10 December 2015 - 11 December 2015

Nog een paar dagen

10 December 2015 - 13 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: