Eerste week - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

19 December 2015 | Madagascar, Toamasina

Leuk om al die reacties te lezen, van alle kanten... geweldig!
Zaterdag aan het einde van de dag heb ik met een paar meiden buiten gegeten. De trap af en op de kade gezeten waar we in het water prachtige vissen zagen! Iemand vertelde dat het die dag 39 graden is geweest... Enorm warm dus!!
Hier hadden ze zaterdagavond een soort van winterfair :-). Dat voelt heel raar bij deze temperatuur. Mensen hadden hun best gedaan om iets te maken. Mooie spulletjes en lekkernijen werden er binnen verkocht.
Zondag ben ik naar de locale kerk geweest. We zaten op het dak van een huis. Gelukkig waren er lakens gespannen voor de zon. Desondanks waren de mensen nat van het zweet, dat kan ook van het enthousiaste zingen zijn ;-). Bijzonder dat er wereldwijd christenen zijn!
Er waren ook een aantal medewerkers van de Logos Hope om zich te introduceren. Eind van de maand komen zij naar Madagaskar.
Zondagmiddag heb ik nog even van de tweepersoonskamer genoten en daar via internet een preek geluisterd.
Toen heb ik mijn spullen allemaal weer ingepakt (waarom heb ik zoveel meegenomen!?, o ja, twee maanden vakantie ;-) en ben ik vervolgens naar de zes persoonscabine gegaan..
Dat was even slikken en improviseren, maar wel te overzien. That's shiplife zei het meisje van de receptie... :-)
Zondagavond heerlijk een bakkie gedaan bij de medelanders, wat heel gezellig was.
Maandag om 7.45 de wekelijkse bijeenkomst die verplicht is voor alle medewerkers. Hier wordt begonnen met gebed. Nieuws en bijzonderheden worden meegedeeld, waarna de werkweek begint. Een weekopening dus.
In het weekend was het rustig aan boord. Een aantal medewerkers zijn een weekend weg geweest. Nu is alles weer in volle bedrijvigheid.
Voor mij was het vandaag de introductiedag, hetgeen intensief was. Er wordt van alles behandeld, hygiëne, gezondheid, uitleg over het ziekenhuis. Deze dag begon vroeg en was laat afgelopen. Toen had ik wel moeite om mijn ogen open te houden ;-). Tussendoor genoeg pauzes om bij te komen. Het groepje bestond uit een paar medewerkers die deze week begonnen zijn, uit de USA, Australie, Canada en Zuid-Afrika en ik uit Nederland. Ook de rekentoets moest ik maken. En dat in het Engels. Toen ik een foutje had, werd me dat geduldig uitgelegd. Ook dit heb ik behaald, gelukkig!
's Avonds kregen we uitleg over de voorschriften mbt veiligheid.
Het calamiteitenplan werd doorgenomen. Overal is aan gedacht. Er kan ook van alles gebeuren. De presentatie sloot af met de tekst uit psalm 3: 4 en 6. Als we dat mogen weten zijn we echt veilig!

Dinsdag eindelijk mijn blauwe pakje, het uniform aan! Ik werk op de
B-ward, de afdeling met VVF patiënten. Hier liggen vrouwen die een hersteloperatie ondergaan hebben van een fistel. Dit is een beschadiging van de blaas met als gevolg incontinentie. Door gebrek aan goede medische zorg moeten veel vrouwen in Afrika vaak een lange en moeilijke bevalling doorstaan. In de meeste gevallen overleeft het kindje de bevalling niet en blijft de moeder met een fistelprobleem achter.
Mercy Ships biedt gratis fisteloperaties aan voor de vrouwen. (zie mercyships.nl)
Het was deze dag niet druk. Ik ben echt weer leerling. Ik hou m'n ogen goed open. Er gaat nog veel langs me heen, en dat is niet alleen doordat m'n oren dicht zitten...
Na het eten hebben we een wandeling gemaakt op straat, dus in de haven. Het was heerlijk om te bewegen. Beweging heb ik hier minder. Ik heb nu niet de vele loopjes van en naar de o.k. Daar staat tegenover dat ik heel de dag wel veel de trappen op en af loop.
Als je van boord wil, moet je met je pasje langs de security om uit te checken en terug ook weer. Voor 21.00 uur moet iedereen binnen zijn. Het is niet veilig om dan nog over straat te gaan.
Woensdag had ik mijn eerste avonddienst. 's Morgens gaven de kinderen van de onderbouw een mini concert. Ze zongen prachtige kerstliederen. Er zijn namelijk ook kinderen van de long-stay werkers die hier wonen en zij moeten natuurlijk ook gewoon naar school.
Donderdag was ik vrij. Wel vroeg mijn bed uit gegaan voor het ontbijt wat door de weeks van 6.30 - 7.30 is. Ze hadden deze dag pancakes en dat had ik natuurlijk niet willen missen :p. Daarna ben ik weer even terug gegaan in bed. Ik heb de benodigde formulieren van de introductie ingeleverd wat me een bon voor een gratis koffie bij de Starbucks opleverde :-) Gelukkig is de koffie hier niet zo duur.
Het is buiten nog steeds warm, maar met het windje wel uit te houden.
Ik begrijp dat het in Nederland ook niet koud is. Raar idee dat veel mensen druk zijn met de dingen rondom kerst. Hier gebeurt dat ook. Amerikanen kunnen er heel wat van. Veel versieringen en cadeautjes... Mensen blijken erg creatief te zijn. Het is sfeervol... Maar laten we niet vergeten wat kerst echt betekend...

Iedereen, juist de mensen die het moeilijk hebben, wil ik in deze periode al het nodige toewensen!!

liefs

  • 19 December 2015 - 15:57

    Mirjam Blok:

    Na jouw verslag met veel plezier te hebben gelezen ga ik nu op naar de kerstuitvoering in Tilburg. Jammer dat je er niet bij kan zijn. Ik denk aan je!

  • 19 December 2015 - 16:53

    Schera:

    Respect voor al je goede werk,en dan bij 39 graden pfff ik moet er niet aan denken. ( ik kan heel slecht tegen de warmte)
    Hier in Nederland hebben we de warmste Decembermaand ooit gemeten, het is hier nu 15/16 graden waar het ongeveer 6 graden hoort te zijn.

    Hele fijne feestdagen toegewenst.

  • 19 December 2015 - 20:49

    Jedidja:

    Hey collega! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Zal idd wel allemaal erg wennen zijn voor je, de warmte en het vele leren! Ik ben stiekem wel een beetje jaloers hoor!! Echt super gaaf dat je dit doet! Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Alvast een fijne kerst en goede jaarwisseling

  • 20 December 2015 - 08:15

    Joke:

    Hoihoi!! Leuk om te lezen zeg!! Raar is dat he die temperaturen en dan kerst. Is hier ook. Leuk om steeds wat van je te horen! Veel plezier X

  • 20 December 2015 - 17:28

    Rudina :

    Lieve Agnes geniet van alle mooie momenten. Leuk om jouw verhaal te lezen.
    Alleen jammer dat je nu je hut moet delen met meerdere mensen .Hopelijk ben je in de gelegenheid om nog de mooie dingen van het land te kunnen zien.

  • 21 December 2015 - 19:51

    Tante Joke:

    Ha Agnes,

    Leuk om je verslag te lezen. Succes met je werk en goede kerstdagen

  • 22 December 2015 - 15:47

    Geeske Jansen:

    Heel fijne kerstdagen. Zoals je al merkte een aparte ervaring in die warmte! Hoop dat je snel je weg zal vinden aan boord en wat gezellige mensen om je heen zult hebben. groet


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Mijn eerste reis

Over een week is het zover... Dan zit ik in het vliegtuig naar Madagaskar.
Een jaar aan voorbereiding ligt achter me...
Vorig jaar december heb ik de aanmeldingsformulieren bij Mercy Ships opgevraagd. Hierop volgde het sollicitatietraject. Wat was ik blij toen ik hoorde dat ik aangenomen was als verpleegkundige aan boord van Africa Mercy!
Dit schip ligt in Tamatave van september 2015 - 2016.
Hier zal ik twee maanden werkzaam zijn op afdeling VVF. Dit zijn correctieve operaties voor vrouwen die incontinent zijn geraakt als gevolg van complicaties bij een langdurige bevalling. Deze vrouwen, die door hun toestand vaak jarenlang in afzondering leven, krijgen hun leven weer terug

Mercy Ships is een internationale, medische hulporganisatie die al 35 jaar kansarme mensen in de armste ontwikkelingslanden voorziet van gratis medische zorg en ontwikkelingsprojecten. Deze hulp bieden wij met het ziekenhuisschip, de Africa Mercy.

Op veler verzoek ben ik dit dagboek gestart, zodat jullie mij kunnen volgen. Mijn ervaringen wil ik ook graag met jullie delen!

Nu ben ik druk bezig met de laatste zaken regelen, spullen pakken en afscheid nemen van familie, vrienden en collega's.

Het is allemaal nog erg onwerkelijk, maar ook spannend...
Willen jullie aan mij denken en voor mij en het werk van Mercy Ships bidden?

Lieve groet,
Agnes

Mijn volgende stukje zal niet meer vanuit Nederland komen...

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2017

..

12 Februari 2016

Valoma!

05 Februari 2016

Trip naar Mahambo

27 Januari 2016

Kinderafdeling, dovenschool en machinekamer

21 Januari 2016

Geen nieuws ;-)
Agnes

Deze week hoop ik via Parijs naar Madagaskar te vliegen. Daar zal ik twee maanden als verpleegkundige werkzaam zijn op de grootste ziekenhuisboot, de Africa Mercy! Kijk voor meer info op www.mercyships.nl Ik heb er enorm veel zin in! Op deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 14749

Voorgaande reizen:

10 December 2015 - 11 December 2015

Nog een paar dagen

10 December 2015 - 13 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: