Eerste bericht uit Madagaskar - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit Madagaskar - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Agnes Anker - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit Madagaskar

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

12 December 2015 | Madagascar, Toamasina

Hartelijk dank voor de app's, smsjes, mails, brieven, kadootjes, gedichten en teksten die ik krijg! Het meeleven doet me erg goed!

Na 2 dagen eindelijk aangekomen op de Africa Mercy! Wat was ik blij toen ik de boot zag!
Vanaf Parijs had ik een uur vertraging. Het duurde een uur voordat we de lucht in gingen. Volgens mij had het met de baggage te maken. Alles werd eerst in het Frans verteld, vervolgens in het Engels met een zwaar Frans accent. Ik was de enige Mercy Shipper op de vlucht, maar voor mijn idee ook de enige Hollander. Veelal Franse en Malagassische mensen. ( of zijn het Madasgaskeners ;-)
Mijn Franse buurman sprak geen woord Engels, lekker rustig ;-).
Ondertussen vermaakte ik me met lezen, puzzelen, muziek luisteren of gewoon wat luieren. Daarbij achterin wat te drinken halen, om in beweging te blijven. Het valt tegen als je ziet dat je nog 7 uur te gaan hebt... Het eten was lekker, dat maakt het dan draglijker. We kregen zelfs een mini- Magnum :p
Toen ik om 0.30 uur uit het vliegtuig stapte, viel de warmte op me. (bij jullie is het twee uur vroeger) Ik had mijn oranje Mercy Ships shirt aangedaan, zodat ik herkend zou worden door de medewerker die me op kwam halen.
Het duurde nog lang voordat de koffers kwamen. Gelukkig was het guesthouse dichtbij het vliegveld en ben ik snel naar bed gegaan. Na een paar uurtjes stond het ontbijt al klaar, omdat de bus me om 6.30 op kwam halen. Jammer dat ik er zo kort was, het was een mooi huis en een aardige gastvrouw.
De tijd hadden we hard nodig, vooral als het niet hard gaat om door het drukke verkeer van Antananarivo heen te komen. De eerste beelden van Madagaskar waren voor mij overweldigend...
Op dat moment had ik wel een knopje op mijn hoofd willen hebben, waarbij alle indrukken direct geprint werden ( of in het verslag kwamen ;-). Dan zou de tekst helemaal lang worden, dus ik zal het voor jullie beperken. Barry was a good driver. Al toeterend wist hij tussen de mensen, busjes en auto's door te rijden. Zo vroeg in de morgen en dan al zo druk. Boeiend om te zien wat al die mensen aan het doen zijn. Veel vrouwen zijn bezig met de was. Langs de 'dijkjes' in het gras ligt de was te drogen. Ik zag zelfs ergens langs het spoor de was bijna tegen de rails aan liggen waar de locomotief over heen reed...
De natuur is prachtig!! Veel fris groen en rode aarde. Mooie terrassen waar de mensen aan het werk waren. Het is het regenseizoen. De dag ervoor had het geregend, maar gisteren was het erg heet. De raampjes in de bus stonden open om nog wat 'frisse' lucht te krijgen.
Twee keer een korte toiletstop en weer verder. Ik had alle ruimte in de bus. Ik zat samen met een Brits meisje in de bus. Tegen mij was de avond ervoor verteld; je reist met een Britse teacher. Oh dacht ik, zij spreekt supersnel engels, maar het tegendeel was waar. Ze was al een poosje in Madagskar, daar had ze in ziekenhuizen onderwijs gegeven over de checklist/ time - out procedure. Doordat de artsen daar niet goed engels spraken, was ze inmiddels gewend om over te schakelen op eenvoudig Engels.
Gaandeweg werd het landschap bergachtiger met scherpe haarspeldbochten. Keek ik naar rechts, dan waande ik me in Noorwegen of Zwitserland. Keek ik naar links, dan zag ik hutjes met rieten daken en wist ik dat ik in Afrika was... Soms hutjes met golfplaten. Vrouwen met grote manden op hun hoofd of met een baby in een doek op hun rug. Aan de mensen was het ook te zien dat ze het erg heet hadden.

Veel tankauto's kwamen we tegen. Grappig om ook een vrachtwagen van van Boxtel te zien. Regelmatig lag er een auto op zijn kant...
Om 16.00 kwamen we aan in de haven. Wat was ik blij toen ik de boot zag liggen!! Rachel kwam al naar buiten, geweldig om dan een bekende te ontmoeten! Ik voelde me direct op me gemak hier. Het eten is goed en het bed is goed.
Aan het einde van de reis kwam ik er trouwens achter dat het Britse meisje in de bus anesthesioloog is. Aha, dat verklaarde het een en ander...
Met haar sliep ik vannacht samen in een cabine. Dit was een luxe kamer, omdat er nog geen plaats vrij was. Vandaag gaan er veel medewerkers naar huis, dus zal ik waarschijnlijk ergens anders geplaatst worden.
Dat briefje las ik vanmorgen pas. Gisteren had ik veel informatie gekregen. Mijn hoofd was zo vol en ik was zo moe van de reis dat ik om 19.00 uur al op bed lag.
Vanmorgen had ik om 10.00 uur een rondleiding. Ik begreep de helft niet, omdat het uiteraard in rap Engels was. Dit duurde meer dan een uur, maar was wel noodzakelijk. Alles lijkt nu nog een doolhof, maar dat heeft iedereen die net hier is.
Ik ga zo lunchen. Verder ga ik bijkomen van de reis en herstellen van mijn opgelopen verkoudheid. Morgen waarschijnlijk naar een locale kerk en maandag de introductiedag!
Op deze manier wil ik jullie de komende periode op de hoogte te houden van het reilen en 'zeilen' op de Africa Mercy.

lieve groet, Agnes

  • 12 December 2015 - 10:43

    Melanie:

    Ha ag!
    Leuk om je eerste indrukken te lezen, die zijn zo bijzonder omdat het ook allemaal snel weer zal wennen zo'n straatbeeld. Heel veel succes bij deze eerste intensieve dagen!
    Liefs Melanie

  • 12 December 2015 - 10:47

    Tineke Bokkers:

    Hallo Agnes,

    Heel leuk om zo alles met jou mee te kunnen beleven!
    Ik kijk alweer uit je volgende verslag.

    Groetjes
    Tineke Bokkers


  • 12 December 2015 - 11:37

    Mirjam:

    Fijn dat je goed aangekomen bent! Wat een indrukken heb je al gekregen. Kom lekker bij en ga er van genieten!

  • 12 December 2015 - 13:45

    Marlies:

    Hoi Agnes,
    Wat fijn dat de reis goed is verlopen, en je goed aangekomen bent. Zullen vast vermoeiende dagen gaan worden met zoveel nieuwe indrukken. Veel succes en geniet ervan.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    Liefs Marlies

  • 12 December 2015 - 13:47

    Je Ma:

    ha Agnes wat fijn dat de reis goede verlopen is, en dat je veilig aan gekomen bent.Leuk dat hele veraslag kunnen we allemaal meeleven.

    Groetjes van Pa en Ma.

  • 12 December 2015 - 15:08

    Cis:

    Hey, wat leuk om te lezen. Wat een indrukken dan he. Maar je hebt et gevonden!!! Heel veel succes in alles.
    liefs cis

  • 12 December 2015 - 15:08

    Mariella :

    Ha Aggie, wat een leuk verslag en wat heb je inmiddels al veel indrukken opgedaan! Leuk om op deze op de hoogte te blijven van al je belevenissen. Veel succes en geniet ervan! Liefs,Mariella

  • 12 December 2015 - 17:25

    Martina:

    Hallo Agnes, Fijn dat je je al op je gemak voelde en overwegend een goede reis hebt gehad.
    Fijne zondag en succes volgende week.
    Groetjes, Martina

  • 12 December 2015 - 17:25

    Martina:

    Hallo Agnes, Fijn dat je je al op je gemak voelde en overwegend een goede reis hebt gehad.
    Fijne zondag en succes volgende week.
    Groetjes, Martina

  • 12 December 2015 - 17:25

    Martina:

    Hallo Agnes, Fijn dat je je al op je gemak voelde en overwegend een goede reis hebt gehad.
    Fijne zondag en succes volgende week.
    Groetjes, Martina

  • 12 December 2015 - 20:22

    Rembrand En Margreet:

    Beste Agnes,

    Een hartelijke groet uit Kampala van 'collega's' uit je Haagse zustergemeente ;-) Leuk om je eerste indrukken te lezen. Een heel gezegende tijd toegewenst! Zal vast heel enerverend zijn. We wensen je toe dat je Gods aanwezigheid zult ervaren, Zijn zegen zult ontvangen en tot zegen zult zijn voor de mensen om je heen.

    Met vriendelijke groeten
    van Rembrand en Margreet, Lisa en Thirza Rodenburg

    p.s. Misschien kom je nog wel MAF collega's tegen daar.

  • 12 December 2015 - 22:56

    Annerieke :

    Ha Agnes!

    Wat fijn dat je goed bent aangekomen, transfers goed geregeld waren en dat je een warm welkom hebt gekregen.. :)!!
    Ik kijk er steeds meer naar uit om me bij je aan te sluiten, tot snel!!
    Ben heel erg benieuwd wat je volgende belevenissen en ervaringen zijn, weet ik een beetje waar ik rekening mee mag gaan houden ;)

    Liefs Annerieke

  • 14 December 2015 - 10:17

    Jacqueline Kemper:

    Hoi Agnes,

    Al veel indrukken opgedaan lees ik. Ik ben door jouw verhaal weer even een jaar terug in de tijd toen ik in Madagaskar was.
    Ik wens je veel succes op de boot en natuurlijk veel plezier in dat prachtige land.

    Groetjes Jacqueline

  • 14 December 2015 - 11:24

    Liesbeth Blom:

    Hoi Agnes,

    Leuk om je op deze manier te volgen! Ik hoop dat je inmiddels een beetje geacclimatiseerd bent.
    Veel succes met je werk daar en geniet van de tijd bij Mercy Ships!

    Groetjes, Liesbeth

  • 14 December 2015 - 11:25

    Arja:

    Ha Agnes,

    Gaaf om dit alles te lezen!! Very interresting.
    Sterkte met het acclimatiseren.

    Groetjes,

    Arja



  • 14 December 2015 - 14:57

    Matilda Thierry:

    He Agnes,

    ik zag je bericht in de kerkbode!
    wat een ervaringen nu al zeg.. en dan moet je missie nog beginnen..
    ik wens je heel veel succes en Gods zegen in het werk toe wat je mag doen..
    en ik ga je volgen..

    groetjes, Matilda

  • 18 December 2015 - 07:07

    Id@:

    Beste Agnes,
    Ik lees nu dat je inmiddels aan een bijzondere reis ben begonnen! Wat een tegenstellingen tot hier wat ik lees..Maar denk heel mooi om dit nu te kunnen en mogen gaan doen! Hoop dat je inmiddels de weg op het schip kent en er al wat vertrouwd bent geraakt! We wensen je al het nodige toe in deze missie...we blijven je volgen!!PS:bedankt nog voor het lieve kaartje voor geboorte van Daan!
    Hartelijke groet uit Ambacht...Ida en de mannen(tjes)

  • 18 December 2015 - 13:36

    Nel En Corrie:

    Lieve Agnes
    Wat mooi om je reisverslag te lezen. Wat doe je dan veel indrukken op in zo'n korte tijd.
    We wensen je Gods zegenen hulp toe bij het mooie, maar ook moeilijke werk wat je mag doen. We blijven graag op de hoogte.
    liefs Nel en Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Mijn eerste reis

Over een week is het zover... Dan zit ik in het vliegtuig naar Madagaskar.
Een jaar aan voorbereiding ligt achter me...
Vorig jaar december heb ik de aanmeldingsformulieren bij Mercy Ships opgevraagd. Hierop volgde het sollicitatietraject. Wat was ik blij toen ik hoorde dat ik aangenomen was als verpleegkundige aan boord van Africa Mercy!
Dit schip ligt in Tamatave van september 2015 - 2016.
Hier zal ik twee maanden werkzaam zijn op afdeling VVF. Dit zijn correctieve operaties voor vrouwen die incontinent zijn geraakt als gevolg van complicaties bij een langdurige bevalling. Deze vrouwen, die door hun toestand vaak jarenlang in afzondering leven, krijgen hun leven weer terug

Mercy Ships is een internationale, medische hulporganisatie die al 35 jaar kansarme mensen in de armste ontwikkelingslanden voorziet van gratis medische zorg en ontwikkelingsprojecten. Deze hulp bieden wij met het ziekenhuisschip, de Africa Mercy.

Op veler verzoek ben ik dit dagboek gestart, zodat jullie mij kunnen volgen. Mijn ervaringen wil ik ook graag met jullie delen!

Nu ben ik druk bezig met de laatste zaken regelen, spullen pakken en afscheid nemen van familie, vrienden en collega's.

Het is allemaal nog erg onwerkelijk, maar ook spannend...
Willen jullie aan mij denken en voor mij en het werk van Mercy Ships bidden?

Lieve groet,
Agnes

Mijn volgende stukje zal niet meer vanuit Nederland komen...

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2017

..

12 Februari 2016

Valoma!

05 Februari 2016

Trip naar Mahambo

27 Januari 2016

Kinderafdeling, dovenschool en machinekamer

21 Januari 2016

Geen nieuws ;-)
Agnes

Deze week hoop ik via Parijs naar Madagaskar te vliegen. Daar zal ik twee maanden als verpleegkundige werkzaam zijn op de grootste ziekenhuisboot, de Africa Mercy! Kijk voor meer info op www.mercyships.nl Ik heb er enorm veel zin in! Op deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 14752

Voorgaande reizen:

10 December 2015 - 11 December 2015

Nog een paar dagen

10 December 2015 - 13 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: